2011. augusztus 9.

Ratatouille - mediterrán lecsó

Végre minden megérett hozzá. Bár szegény padlizsán még nőhetett volna, de minden alkalommal, amikor elmentem mellette a kertben, beindult a Pavlovi-reflex, mert ha padlizsán, akkor nyári kaják...

A ratatouille azért (is) jó, mert elnyeli a nem-szeretem-cukkinit, és kiválthatom vele némileg a sima lecsót. Mert az meg én nem szeretem annyira. Talán a kenyér miatt. Merthogy ahhoz nem árt enni egy kis pékárút, minimum tunkolni a szaftihoz, de az meg nem az én asztalom.

Van azonban egy nagyon defektes velejárója a mediterrán lecsónak: az előkészület. Eme időt és csuklóizomzatot (tényleg, van olyan???) igénylő tevékenység során ugyanis minden zöldárút vékony csíkokra kell vágni. Próbáltam kockákkal vagy vékony szeletekkel kiváltani - de az eredmény nem olyan lett sajna :(.


Hozzávalók:

- 1 nagy pritaminpaprika (vagy ahogy a nagyobbik Gasztromanó mondja: vitaminpaprika :))
- 1 közepes padlizsán
- 2 sonkahagyma, vagy 1 nagyobb lilahagyma
- 2 kicsi cukkini
- 4 dl paradicsomlé
- 2 bazsalikomlevél
- kis csokor kakukkfű
- pici babérlevél
- őrölt bors és só ízlés szerint
- 2 ek olaj
- 1 ek balzsamecet/borecet

Igen, ez a paradicsomleves beszúrás gonosz volt, de az történt, hogy a paradicsombefőzésem felén túljutottam, így volt friss (=3 napja még bokron volt) paradicsomból főtt 100%-os natúr paradicsomlevem.

Előkészület:

A hagymákat nagyon vékonyra szeleteljük fel.

A cukkinit és a padlizsánt fél cm x fél cm vastag csíkokra (hasábokra?) daraboljuk. Minden bizonnyal van erre valami profi módszer vagy kütyü is, nem hiszem el, hogy a francia szakácsok egy 15-20 főre készített lecsó előkészületét előző nap éjfélkor kezdik el... Ahogy én szuttyogok vele:
- terméseket kettévágom
- vékonyra szeletem, a szeleteket egyben tartom
- a szelt zöldséget a munkalappal párhuzamosan csíkozom

Jó meló, az egyszer tuti :).

Ha nincs paradicsomlevünk: 60-70 dkg paradicsomot feldarabolunk durvára, víz nélkül feltesszük főni. Fél óra múlva átpasszírozzuk, és ha elhasználjuk mindet, készen is van. Egyébként 10-15 percig főzni kell a passzírozott levet, hogy elfője a habját.

A bazsalikomot, kakukkfüvet felaprítjuk, összezúzzuk, attól függően, friss, vagy szárított.

A pritaminpaprikát vékonyra szeljük.

Itt megjegyzem, hogy jobb helyeken több fajta és színű paprikát használnak, és azokat is meghámozzák: forró serpenyőben a csíkokat megpörkölik, és a héját lerántják. Ezt én kihagytam.

Elkészítés:

Most lehet aratni - mert ez gyors (vagy inkább pörgős) lesz. Szükség lesz egy nagyobb serpenyőre, esetleg wok-ra. Ha sok a cucc, mindenképpen a wok-ot ajánlom. Ugyanis hatalmas a kupac, és bár a buli végére összeesik, kevergetni kell majd bőven.

1. a hagymát kevés vízzel, olajjal és sóval 10 percig dinszteljük.

2. hozzátesszük a pritaminpaprikát, és újabb 10 percig párolunk/pirítgatunk. Közben bele lehet tenni a borsot és a zöldfűszereket.

3. most következik a padlizsán. Ennek is kell 10 perc, de itt már ajánlom a paradicsomlevet is hozzáönteni.

4. az utolsó résztvevő a cukkini. Neki kell a legkevesebb idő, max 5 perc. Közben folyamatosan kevergetjük, közepes lángon. Ha nagyon folyadékhiányos, lehet kevés vízzel pótolni. Most lehet utánsózni, és a balzsamecetet hozzáönteni.

Én grillezett húsokhoz, kevés fokhagymával büntetett brassóihoz, vagy mozzarellához szeretem. Az Ember főtt rizst tesz hozzá kötelező jelleggel. A lányok a látvány miatt meg meg sem kóstolják :).


Mivel édeskés, de karakteres íze van, szerintem a következő kékszőlőből készült borok passzolnak hozzá:
- roséból masszívabb: Kadarka, vagy bordeux-i fajták (C. Sauvignon, C. Franc vagy Merlot)
- vörösből szolidabb: Kékfrankos vagy Portugieser
- vagy Siller. Mert mi most ilyet ittunk: Sauska Siller 2010.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése