2011. szeptember 1.

Paradicsomle(ve)s

Nálunk ez a sosem-elég. Minden igyekezetem ellenére évről-évre májusban boltira kell fanyalodni, bármennyit is tekerem a passzírozómat. Döbbenet...

Alap - a Bloody Mary-hez

Volt 2 jó kerti-év a paradicsomra: annyi termett a befőzőpariból, hogy telefőztem az üvegeimet. Nna, ekkor, 3 éve kezdődött a befőttesüveg-kukázásom. Azóta mindenki nekem keresi-gyűjti az üveget a családban és az ismerősök között...

Idén feladtam a karós paradicsommal folytatott harcomat, nem szeret engem, kiszárad, megrohad, eldől, büdös... Van egy bájos idős házaspár a faluban, akik kétszer annyit termeltek, mint nekik kellett, és jól eladták. Nekik elhittem, hogy nem vegyszerezték. Ha kicsiben játszunk, nem permetezünk :).

Amúgy erre a célra Mamámék borosüvegeket celofánozva használtak. Nem is lenne rossz, mert nem betétdíjas borosüveg mindig sok lenne, hanem a kimosás...! Az üveg nyaka-alja nőgyógyászi rutint igényel, és ha szalicil nélkül akarunk befőzni, igencsak makulátlannak kell az üvegnek lenni... Így marad a 8 dl-s standard üveg, erre kupakot is könnyű (csak drága) dolog beszerezni, ha véletlenül megette a fene az évek során - a vákuumot késsel, kanálnyéllel kilazító, gyenge csukójú fehérnépek leamortizálják, és akkor már nem is lehet rendesen ráhúzni...

Hogy-is-mint-is...

Én nem teszek bele se cukrot, se sót, se fűszert (ki ivott már zelleres piaci paradicsomlevet? Brrrrr... pláne, ha nem készülsz fel rá :O).

1. A paradicsomot feldaraboljuk - nem kell túl apróra. Feltesszük főzni, víz nem kell alá, ereszt magának. Lehet "púpozni" a fazekat, majd "kisimul". A paradicsom fajtájától/érettségi fokától függően változik a főzési időigény - amikor fakanállal szétkenhető a fazék oldalán (belül, természetesen :)), akkor vélhetően a passzírozó is elboldogul vele.

2. átpasszírozzuk egy másik, kisebb fazékba, a közelünkbe készítve egy tálat, amibe ürítjük a héj/mag kupacot a passzírozóból.

3. visszatesszük főni. Közben az üvegeket elkezdhetjük sterilizálni - forró vízben, sütőben, ki mit szeret, mit tud, hol van helye. Én a villanysütőbe szoktam állítva sorakoztatni az üvegeket, sok elfér benne, 150 fokra hamar felmelegszik, és 15 perc elég ezen a hőfokon a tiszta üvegeknek.

4. a 15 perces főzési időt az után számolom, hogy a piros habja elfőtt.

5. 15 perc után a fazékban lobogva forró paradicsomlevet üvegekbe szedjük, és a tiszta kupakot rátekerjük szorosan.

6. az üvegeket száraz dunsztba tesszük 2 napra.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése